Henderson Four от 1912

Най-скъпият Henderson бе продаден за 181 500 $. Henderson Four от 1912 година, който държи титлата за най-скъпият Henderson, продаван някога, бе продаден през януари 2016 на търг, организиран от Mecum auctions. Преди година, през март 2015 същият този Henderson Four беше продаден за рекордните 225 500 долара. Сега на този търг, след наддаването, бе продаден само за 181 500 долара. Този много рядък мотоциклет е произведен през 1912, годината в която Хендерсън почва да прави своите мотоциклети. Той е изключително е ценен, защото в момента е един от оцелелите шест мотоциклета Henderson Four от 1912 година (официално за толкова се знае).

Уилям Хендерсън е роден през 1883г. и още от дете е бил обсебен от идеята за изграждането на мотоциклет. Дядо му, Александър Уинтън е основател на  Winton Motors, един от най-старите производители на автомобили в света. През 1899 г. Уилям Хендерсън започва работа при баща си Том, който е вицепрезидент на Winton Motor Carriage Co. Уилям прекарва нощите и почивните си дни в чертаене на мотоциклетни двигатели, които баща му критикува. До 1909 г. всички забележки били коригирани и цялостен четири-цилиндров двигател е изложен на хартия. Баща му го посъветвал да се откаже от идеята, но впоследствие му дал благословията си и без съмнено малко пари. Така през 1911 г. прототипът бил изграден. Все пак мотоциклетът работел, с четири-цилиндров двигател, с ремъчна предавка, с дълго кормило, с дълга рама с две седалки, като предната е била за пасажера, а задната за водача. Уилям включва във формирането на бизнеса брат си Томас и с помоща на баща си и капитал от 175 000 $ започва производството на мотоциклети. Първият произведен мотоциклет Henderson излиза от фабриката им в Детройт през януари 1912 г. Двигателят е четири-цилиндров, надлъжно разположен,  934 куб.см (57 куб.инча), F-глава с вече верижна предавка, единична скорост. Облият резервоар се произвежада само първата година. Henderson Four е една прекрасна машина, която тогава е струвала 325 долара.

През следващата - 1913 година Carl Steams Clancy става първият човек обиколил света с мотоциклет. Мотоциклетът е Henderson Four Model B. По-голямата част от пътя е мината със самолет, но като се има в предвит какви са пътищата тогава и техническото равнище на мотора (с мощност 7 к.с.), това си е геройство. Пътуването е 29 000 км и започва през октомври 1912, завършвайки през август 1913 година. Carl Steams Clancy и приятелят му Walter Storey тръгват със самолет от САЩ до Ирландия и стартират пътешествието си с моторите от Дъблин, Ирландия. Двамата тръгват с два, от произведените до тогава общо пет мотоциклета Henderson. След инцидент през пъвият ден и отвратително време през октомври и ноември, Walter Storey се отказва и остава в Париж. 21-годишният Clancy не се отказва и продължава сам. През следващите месеци той преминава през Испания, Северна Африка и Италия. От там със самолет до Индия, но там има проблем с намирането на гориво, тъй-като в Индия автомобите и моторите на са разпространени, като в Европа и Америка. Затова с кораб отива до Цейлон и после с прехвърляния обикаля последователно Малайзия, Сингапур, Хонг Конг и Япония. От там със самолет отива до Западното крайбрежие на САЩ. Последното разтояние, което изминава с мотоциклета е от Сан Фтанциско до Ню Йорк, за да приключи околосветското му пътешествие, продължило 10 месеца. Спокойно може да се каже, че Carl Steams Clancy е човекът положил основите на мото туризма, при това го е направил с един от първите произведени мотоциклети Henderson Four.

Ето как работи след 100 години един от тези шест Henderson Four от 1912 година:


6-цилиндровият Henderson - голямата загатка

Henderson Deluxe Four oт 1928 

Тorpedo V4 (1908-1909) с необичаен 4-цилиндров двигател

Митичният Moto Guzzi V8