Рали Дакар 2017 - класиране и победители

Стефан Петерханзел с тринайсети триумф на Рали Дакар

Най-голямото и най-трудно рали в света. 

Историята на Рали Дакар е написана в сърцето на най-суровите пустини и най-красивите кътчета в Африка и Южна Америка и принадлежи на света на най-големите спортни предизвикателства на нашето време. Участниците трябва да покажат, както състезателни умения, така и умения да се ориентират, като Рали Дакар изправя най-големите рали състезатели в света срещу аматьори конкуренти, за които надпреварата често е кулминацията на техните мечти и които отиват да приемат предизвикателството с техните мотоциклети, коли, бъгита, ATVта и камиони. Участници от над петдесет националности се събират всяка година за това състезание, в което конкутенциата и джентълменството вървят ръка за ръка и което тази година се наблюдаваше от над 1 милиард зрители по телевизиите в над 190 страни по света. Рали Дакар е международно събитие, което събира мъже и жени от различни националности, състезание характеризиращо се с волята за победа и непредубедеността на неговите конкуренти, които се стремят да прекосят пустоща, натоварвайки се до краен предел. Местата на финалния подиум представляват изключително предизвикателство, което понякога, струва живота на някои от тях. Независимо от класирането, всички състезатели са мотивирани от решителното желание да завършат състезанието. Това, което ги обедиинява, независимо дали са шофьори на автомобили, мотоциклетисти или шофьори на камиони, че споделят тази амбиция. От тази тяхна споделена луда страст произтича и характерната за ралито традиция на солидарност - принцип, който е един от стълбовете на спортния дух на Дакар. Ралито се нарежда сред най-големите екстремни състезания, един от върховете на моторните спортове, който е вдъхновявал авнтюристите, както и преди, така и сега. Много повече от едно състезание за скорост, Рали Дакар изисква навигационни умения и последователност. В офроуд състезанията с преобладаваща важност е издържливостта, а най-малката грешка струва скъпо. Справянето с трудните условия, умората от шофирането и рискове в състезанието може да бъде постигнато само чрез комбинацията от добро физическо състояние и безупречни технически умения. От 1979 година тази комбинация от физическа взискателност и технически изпълнения призовава шампиони и малко известни състезатели, които искат да изпитат емоцията и да оставят своя отпечатък на това изключително събитие. Точно, както фокусираше вниманието върху пустините на Африка 30 години, така от 2009 година насам Рали Дакар дава шанс на учасниците да открият необятните терени на Южна Америка. Тя дава възможност на състезателите да се потопят в сърцето на природата в една величествена обстановка, която се променя ежедневно, давайки безкрайни възможности за нови състезателни трасета и същевременно възможност да открият популации и култури, чиито корени лежат дълбоко в цивилизациите, които са ни предхождали.

Победителят от миналата година - Стефан Петерханзел постигна седма победа при автомобилистите плюс неговите шест триумфа с мотоциклет, той си остава най-титулуваният състезател в историята на Рали Дакар с рекордните 13 победи. Втори остана деветкратният победител в Световния рали шампионат - Себастиян Льоб, който спечели последния дванайсети етап. Двамата водеха оспорвана борба до края, спечелвайки по четири етапни победи, като Льоб завърши на 5 минути и 13 секунди от Петрханзел, което е нищожна разлика за такова състезание. Трети завърши техния съотборник и петкратен победител с мотор в Дакар - Сирил Депре. Така тимът от Peugeot (и тримата пилоти шофираха Peugeot 3008 DKR) се очерта, като доминираща сила, окупирвайки първите три места и печелейки девет от дванайсетте етапа, като два етапа бяха отложени, заради лошото време. Нани Рома и Жиниел де Вилие (двамата с Toyota) завършиха, съответно четвърти и пети. Две от големите звезди на Дакар, Карлос Сайнц (спечелил ралито през 2010) и Насър ал Атиа (победител през 2011 и 2015) не успяха да завършат надпреварата тази година. Впечатляващо първо участие на Дакар направи Филип Кроазон, който завърши 48ми от 57 финиширали автомобилисти. Французинът, който кара автомобил BMW X6, специално пригоден за него, е образец на силен дух и воля за победа и успя да финишира, въпреки че е с ампутирани наполовина ръце и крака (след инцидент през 1994). В столицата на Аржентина финишираха 96 мотоциклета, а КТМ записаха 16та поредна победа в Дакар. При мотоциклетистите Сам Съндърланд с КТМ спечели за първи път Рали Дакар, като това е първия успех за британец в тази категория. Макар и само с един спечелен етап, но благодарение на постоянството, хитрост, късмет, способността да се измъква от неприятностите и да се предпазва от грешки, които да му докарат санкции, Съндърланд триумфира на края. След като излезна начело в генералното класиране, след спечелването на петия етап, той успя да удържи водачеството до финала в Буенос Айрес. Почетната стълбица допълниха други двама състезатели с КТМ - Матиас Валкнер и Фарес Гюел,съответно втори и трети. Французинът Ван Беверен с Yamaha е четвърти, а пети и шести са сътезателите на Honda - Хоан Бареда Борт (с 4 етапни победи) и Пауло Гонсалвеш, които щяха да са в челната тройка, ако не бяха едночасовите им наказания за зареждане на гориво в нерегламентирана зона. Миналогодишният победител при мотоциклетистите, Тоби Прайс отпадна след злополучно падане, при което счупи крак и не завърши надпреварата. Най-добро класиране от дебютантите отбеляза аржентинецът Франко Каими с Honda CRF 450 Rally, който при първото си участие в Рали Дакар, зае престижното осмо място в крайното класиране. Сухата статистика при мотоциклетите за етапните победи в Дакар 2017 сочи: 12 етапа, 2 отложени, 5 спечелeни от Honda CRF 450 Rally, 3 етапа спечелени от КТМ 450 Rally, 1етап спечелен от Sherco TVS RTR450 и 1 етап спечелен от Yamaha WR 450F. Забележително е, че в своето 20то участие в Рали Дакар, 61-годишният италианец Франко Пико успя да завърши завърши, макар и 85ти. Роденият във Виченца Франко има едно трето място на Дакар през 1985 г. и две втори през 1988 г. и 1989 г. Освен с мотоциклет, той има и 5 учстия в Дакар с автомобил, а миналата година участва с ATV. И трите дами, които стартираха с мотоциклети в тазгодишното издание на Рали Дакар, успяха да финишират. Рускинята Анастасия Нифонтова завърши 75та, а Роса Ромеро Фонт от Испания завърши  80та. Испанката Лая Санц с КТМ завърши 16та и отново е най-бързата сред жените на ралито. Запомняща бе случката със закъсалата Нифонтова, на която помогна единственно Грегори Мора, докато няколко други състезатели с мотори подминаваха. Мотоциклетите на дебютиралият в ралито китайския производител Zongshen петърпяха пълно фиаско, след като всичките пет отпаднаха рано, поради технически проблеми, като последният останал в надпреварата се запали в движение по време на петия етап. В клас четириколесни (ATV) спечели руснакът Сергей  Карякин с Yamaha Raptor 700. Както и миналата година, в този клас Yamaha доминира - първите шестима от 22ма финиширали са с Yamaha. Бразилската двойка Леандро Торес и Луривал Ролдан с Polaris RZR 1000XP спечелиха в новия клас UTV. Тук и петте финиширали двойки бяха с Polaris. При камионите своята втора победа в Дакар постигна Едуард Николаев (с Яковлев и Рибаков), така те донесоха 14та победа на KAMAZ в ралито. Екипажът Сотников, Акхмадеев и Леонов, също с KAMAZ, завършиха втори. А миналогодишният победител, Жерар де Рой и неговия екипаж (с IVECO) завършиха трети.

 


Крайно класиране- мотоциклети (първите десет):

 -състезателимаркивремеразликинаказания
14

KTM

32:06:22 - -
16

KTM

32:38:22 00:32:00 00:05:00
8

KTM

32:42:02 00:35:40 -
6

YAMAHA

32:42:50 00:36:28 00:01:00
11

HONDA

32:49:30 00:43:08 00:58:01
17

HONDA

32:58:51 00:52:29 00:48:20
31

HUSQVARNA

33:03:57 00:57:35 -
67

HONDA

33:48:40 01:42:18 01:05:00
5

YAMAHA

34:09:28 02:03:06 00:00:27
10  27

HERO

34:25:59 02:19:37 -

Крайно класиране - автомобили (първите десет):

 -състезателимаркивремеразликинаказания
300

PEUGEOT

29:49:30 - -
309

PEUGEOT

28:54:43 00:05:13 -
307

PEUGEOT

29:22:58 00:33:28 -
305

тоyota

30:06:13 01:16:43 -
302

TOYOTA

30:39:18 01:49:48 -
308

MINI

30:42:01 01:52:31 -
316

mini

33:04:17 04:14:47 -
318

PEUGEOт

33:13:31 04:24:01 -
320

toyota

33:29:43 04:40:13 -
10  322

MINI

33:43:00 04:53:30 -
 
Крайно класиране - UTV:
 
 -състезателимаркивремеразликанаказания
351

POLARIS

54:01:50 - 01:05:00
386

POLARIS

58:44:24 04:42:34 01:06:00
378

POLARIS

60:07:25 06:05:35 01:27:00
342 

POLARIS

77:31:57 23:30:07 08:21:00
374

POLARIS

78:47:15 24:45:25 07:00:00
 

Крайно класиране -  АTV четириколесни (първите пет):
състезателимаркивремеразликанаказания
254

YAMAHA

58:47:41 - 00:09:00
251

YAMAHA

58:53:04 00:05:23 00:01:00
263

YAMAHA

60:29:34 01:41:53 01:04:00
250

YAMAHA

60:32:06 01:44:25 -
280

YAMAHA

60:49:49 02:02:08 00:01:00

Крайно класиране - камиони (първите десет):

 -състезателимаркивремеразликанаказания
505

kamaz

27:58:24 - -
513

KAMAZ

28:17:22 00:18:58 -
500

IVECO

28:39:43 00:41:19 -
502

iveco

28:58:28 01:00:04 -
501

kamaz

30:25:14 02:26:50 -
522

maz

30:33:21 02:34:57 -
503

tatra

31:05:20 03:06;56 -
516

hino

31:17:00 03:18:36 -
9 504

MAN

31:43:20 03:44:56 -
10 518

liaz

31:53:04 03:54:40 00:20:00

Свързани статии:

Стартира Рали Дакар 2017

Мястото с най-много падания на Рали Дакар 2017

Рали Дакар 2016 - класиране и победители