NASA Motorcycle

NASA Motorcycle от Андрей Фабишевский - концепция на електрически мотоциклет за Луната

Руският дизайнер Андрей Фабишевский представи концепция на електрически мотоциклет за пътуване по лунната повърхност. След като американската комическа организация НАСА, съобщи за завръщане на Луната през 2024 година в рамките на проекта Артемис, бяха привлечени огромен брой различни компании и специалисти, които да подготват мисията. Работи се по различни програми като проекти за местообитания, развитие на комуникациите (Nokia работи по развитието на комуникационна мрежа), както и по разработването на луноход (Toyota работи в тази област) и др. Андрей Фабишевский сподели своето виждане за това как може да изглежда космическия транспорт на Луната в близкото бъдеще.

В края на 60-те и началото на 70-те години НАСА се подготвя за четвъртото кацане на Луната от програмата Аполо, включвайки разработването на алтернативно транспортно средство на лунохода, ако Boeing и GM, които трябва да го изработят, не успеят да го направят по график. Аполо 15 е деветата пилотирана мисия от програмата Аполо и е четвъртата мисия кацнала на Луната. Пo време на мисията за пръв път за придвижване по лунната повърхност е използван лунохода Lunar Roving Vehicle - четириколесно превозно средство (наричано още и "лунно бъги", изпозвано също и при мисиите Аполо 16 и Аполо 17). Аполо 15 е напреднала научна мисия, при която благодарение на новите системи за оцеляване на космическите костюми, астронавтите са имали възможност да останат по-дълго в космоса и са се нуждаели от транспортни средства, с които да се придвижват лесно и да изминават по-големи разтояния по лунната повърхност, като при това при липса на гравитация. От публикуваните от НАСА снимки се вижда този етап на екпериментални технически тестове, при които австронавта и Honda CT90 (после и електрически прототип) са окачени на сложна система от механизми, която симулира липсата на гравитация на Луната и се придвижват по имитация на лунна повърхност. Honda CT90 бил използван само за теста, но идеята на НАСА е била да създаде малък електрически мотоциклет (с батерия 30 Ah). Поради липсата на атмосфера, проблемът с прегряването на двигателя е решен от инженерите, като вкарват обикновен пчелен восък в охладителната система, който би се разтопил и по този начин би погълнал топлината. За да продължат отново със студения двигател, астронавтите трябва само да изчакат восъка да възвърне твърдато си състояние, след като се охлади. В крайна сметка луноходът Lunar Roving Vehicle е доставн навреме и по-късно проектът за лунния мотоциклет е архивиран от НАСА. През 1972 година в списание AMA News на Американската мотоциклетна асоцоация е публикувана статия, която разказва за идеята и предизвикателството на инженерите от американския космически проект да оборудват астронавтите с малък електрически мотоциклет.

Концепруалният мотоциклет на Андрей Фабишевский, наречен NASA Motorcycle, е планиран като потенциален модел за лунно превозно средство на НАСА. NASA Motorcycle се отличава с дълго междуосие и сложна тръбна рама, в която е монтирана батерията. Едностранни люлеещи се рамена отпред и отзад са с плътни офроуд гуми. Мотоциклетът е със задвижване и на двете колела, тъй като ще е осигурено наличието на електромотори в главините и на двете колела. Управлението е с ниско компактно кормило. На предния калник има малък багажник. Има нестандартна седалка, състоящя се от три ремъка и сфера под тях. Налична е и силно оптимизирана система на окачване.

• NASA-Motorcycle-Concept_06