BMW M 1000 RR - първият двуколесен M от BMW Motorrad

BMW M 1000 RR  2021

   BMW представи първия мотоциклет, маркиран с буквата М. Новият M 1000 RR е разработен на базата на S 1000 RR, но съкращението M-Motorsport носи със себе си по-мощен двигател, оптимизирано шаси, аеродинамични придатъци, карбонови джанти и ауспух от титан. Изцяло оптимизиран за състезателна употреба, той напълно отразява очарованието и производителността, които характеризират автомобилите на баварската компания, маркирани с М логото. Досега серията M-Motorsport на BMW обединяваше само най-спортните и ексклузивни автомобили, носещи успех в автомобините състезания и насочени към клиенти с особено високи изисквания по отношение на динамика, ексклузивност и персонализация. В автомобилното подразделение на Бавария се усъвършенстват само най-горещите варианти на серията. В областта на мотоциклетите етикетът М се използваше само за комплекти аксесоари, като например М-kit за най-новия S 1000 RR. Днес обаче уникалността на машините с маркировка М се разширява и към света на мотоциклетите, където компанията използва очарованието на серията M-Motorsport, за да представи и новата мускулета гама от двуколесни превозни средства (тези, които досега бяха от версиите на HP). Първият мотоциклет, който се присъедини към това семейство е BMW M 1000 RR 2021. Новият супербайк използва редови четирицилиндров двигател с водно охлаждане, базиран на силовия агрегат на S 1000 RR с технология BMW ShiftCam, която осигурява и регулира  променлив ход и време на отваряне на всмукателните клапани.

Двигателят достига максимална мощност 212 к.с. (плюс 5,5 к.с.) при 14 500 об./мин. и максимален въртящ момент от 113 Нм при 11 000 об./мин. В допълнение към увеличените обороти  до 15 100 об./мин. (500 повече), четирицилиндровият двигател на M 1000 RR разполага с някои технически оптимизации, като кованите бутала от Mahle (които са с по два пръстена), оптимизирани горивни камери, компресията е увеличена до 13,5, по-дълги и по-леки титаниеви биели Pankl, по-тънки и по-леки кобилици, напълно преработени и с нова геометрия всмукателни портове и оптимизация на разпределителните валове и всмукателния тракт. Теглото на M 1000 RR е 192 кг, което с 5 кг по-малко от това на S 1000 RR, благодарение най-вече на олекотените карбонови джанти и изпускателната система от Akrapovic. Изпускателната система е изработена от титан, което спестява  от теглото 3,7 кг.

Шасито на новия M 1000 RR е базирано на алуминиевата мостова рама на S 1000 RR. Тя се комбинира с оптимизирана обърната вилка и ревизиран единичен заден амортизьор със синя пружина и прогресивна кинематика Full Floater Pro. Рамата и окачването на M 1000 RR са проектирани за каране на писта, но също така са подходящи и за използване на пътя. Новия M 1000 RR е първия мотоциклет на BMW със спирачки М, които в сътрудничество с Nissin, са разработени на базата на знанията и опита на BMW Motorrad в WSBK. Външно, спирачните апарати М имат синьо анодизирано покритие в комбинация с логото на М. Нови са и карбоновите М джанти.

Екипът, разработвал дизайна, вижда потенциала в аеродинамиката и за да генерира повече притискаща сила поставя U-образни крила странично под фаровете. За да има аеродинамични крила супербайкът на BMW в шампионата Worl Superbike, както е по разпоредбите, то може стане само ако и хомологираният уличен мотоциклет ги има също. Може би и това е една от главните причини за появата на този прекрасен супербайк. Аеродинамичните М крила в предната част са изработени от карбон и генерират аеродинамични притискащи сили, които осигуряват допълнителен натиск върху предното колело, което води до по-рядка намеса на тракшън контрола и по-ефективно ускорение. Карбоновите U-образни крила осигуряват допълнително сцепление на предната гума и гарантират по-голяма стабилност в завоите и по-къс спирачен път при високоскоростно спиране, позволявайки по-късно спиране преди всеки завой. Крилата осигуряват 16,3 кг (13,4 кг отпред и 2,9 кг отзад) притискаща сила при 300 км/ч. Те са разработени по време на изпитания на пистата и в аеродинамичния тунел на BMW. Управлението е оптимизирано максимално, давайки възможност на водача за най-добро усещане на предното и задното колело. Дизайнът осигурява оптимизирано разпределение на натоварването на колелата и разширена регулируемост на въртящата се точка на люлеещото се рамо. При М 1000 RR то е малко по-дълго. Дължината на на новото люлеещото се рамо е 618,3 мм, докато при S 1000 RR е 606,6 мм.

Инструментариумът е същият като при S 1000 RR, но е добавена анимация M Start.  Освен 6-инчовия ТFT дисплей има и OBD интерфейс, който може да се използва с код за активиране, за да се предоставят изчерпателни данни на M GPS регистратора на данни и M GPS лаптоп (оригинални аксесоари на BMW Motorrad).

„Стандартният ‘ double R ’ е машина за превъзходство, както на пистата, така и на пътя. M RR обаче успява да достигне една идея по-далеч, във всяко отношение. Той е по-лек, по-бърз, фокусиран към чистата динамика, което се усеща още от първия метър. И имайки предвид, какво предлага този нов продукт и екстремно късия срок за разработката му, все още не мога да повярвам какво успяхме да сътворим.“  Обясни, при  представянето на M 1000 RR и обобщаване на новостите, Щефан Лойстл, директор на разработката на M 1000 RR. А новостите, обявени от BMW Group, не са малко:

  • •  M RR четирицилиндров двигател базиран на агрегата на RR. Още по-висока максимална мощност, по-висок въртящ момент в средния оборотен диапазон и 500 об/мин по-високи максимални обороти.
  • •  156 кВт (212 к.с.) при 14 500 об/мин, с 4 кВт повече от RR. Максимален въртящ момент от 113 Нм при 11 000 об/мин.
  • •  Нови ковани бутала с по 2 пръстена, с 12 грама по-леки, оптимизирана горивна камера и увеличена компресия до 13,5. По-тънки и леки кобилици.
  • •  Изцяло фрезовани всмукателни портове с нова геометрия и BMW ShiftCam технология за променливи ход и време на отваряне на всмукателните клапани.
  • •  Титаниеви изпускателни клапани, нови пружинни механизми с 6% по-леки кобилици, оптимизирани разпределителни валове.
  • •  Много лек и компактен двигателен блок, по-дълги и леки (85 г) титаниеви биели от Pankl.
  • •  Самоусилващ се съединител с ‘anti -hopping’ функция за оптимални стартове.
  • •  Оптимизирана всмукателна система с по-къси фунии за оптимизиране на газовия обмен и по-висока скорост на въртене.
  • •  Нова олекотена изпускателна система с маса 3675 грама, изработена от титан.
  • •  М крила и високо стъкло: По-късно спиране и по-ранно ускорение благодарение на допълнителната аеродинамична сила на притискане, без намаление на максималната скорост.
  • •  Режими за каране Rain, Road, Dynamic, Race и Race Pro 1-3, последно поколение Dynamic Traction Control (DCT) и функционалност за контрол на повдигането на предната гума, 6-осев сензор.
  • •  Две избираеми криви на газта за оптимална отзивчивост на машината. Възможност за регулиране на двигателната спирачка при Race Pro.
  • •  Shift Assistant Pro за смяна на предавките в двете посоки без съединител. Лесно обръщане на лостовия механизъм за каране на писта.
  • •  Launch Control за перфектни стартове, ограничител на скоростта в бокса.
  • •  Hill Start Control Pro за лесно потегляне от наклон.
  • •  Дизайн на окачването оптимизиран за пистово каране, променена геометрия и разпределение на натоварването, разширени възможности за настройка на шарнира на задното колело.
  • •  Оптимизирана обърната вилка и заден амортисьор с Full Float Pro кинематика.
  • •  М спирачна система за пръв път при BMW Motorrad: M RR с максимална спирачна сила за пистата.
  • •  Инструментален панел с 6,5-инчов TFT дисплей, перфектна четливост и OBD интерфейс, който може да се използва с активационен код за M GPS регистратор на данни и GPS транспондер.
  • •  Лек M акумулатор, USB порт за зареждане в задната част, мощни LED светлини, електронен адаптивен круиз контрол и отопление на ръкохватките.
  • •  Характерен M дизайн, динамична визия и класическите за M GmbH цветове.
  • •  М Competition пакет с M GPS транспондер и активационен код, М фрезовани компоненти, М карбонов пакет, пакет за пасажер с гърбица за втората седалка, олекотен с 220 грама шарнир в сребристо, както и неизискващата поддръжка M Endurance верига с DLC покритие.
  • •  Широка гама аксесоари и опционално оборудване за допълнително вграждане.
  • BMW-M-1000-RR-2021_012
  • BMW-M-1000-RR-2021_011
  • BMW-M-1000-RR-2021_010
  • BMW-M-1000-RR-2021_009
  • BMW-M-1000-RR-2021_008
  • BMW-M-1000-RR-2021_007
  • BMW-M-1000-RR-2021_006
  • BMW-M-1000-RR-2021_005
  • BMW-M-1000-RR-2021_004
  • BMW-M-1000-RR-2021_003
  • BMW-M-1000-RR-2021_002
  • BMW-M-1000-RR-2021_001


BMW HP4 RACE - шедьовър на инженерната мощ 

BMW Vision DC Roadster

Призрачният прототип BMW R7 от 1934 година

BMW Vision Next 100

BMW Concept Link

BMW R18 Concept

BMW R18 First Edition 2020