Vincent Black Lighting от 1951г. продаден за 929 000 $

Vincent Black Lighting от 1951 г. продаден за 929 000 долара

На 25 януари 2018 година в Rio Hotel & Casino в Лас Вегас на 8то издание на ежегодния търг, организиран от аукционна къща Bonhams, бе продаден Vincent Black Lighting (с номер на двигателя F10AB/1C/7305 и рама номер RC9205, ), произведен през 1951 година. След наддаването, мотоциклетът бе закупен по телефона от австралиец. Мотоциклетът, с който е бил подобрен рекорда за скорост на Австралия (през 1953 г.), бе продаден за рекордните 929 000 долара, което го прави най-скъпия мотоциклет, продаден някога на търг. Този рядък и желан от колекционерите мотоциклет, бе в оригинален и нереставриран вид, но и в работещо състояние. В пардидата е включен и отстранения оригинален кош, с който мотоциклета е участвал в състезания няколко години.

  Произведеният през 1951 година мотоциклет е специално поръчан (на 25 юни 1951 г.) и внесен чисто нов в Австралия (през 1952 година) от трикратния участник в състезанията на остров Ман - Тони МакАлпин (Tony Mc Alpine). С този мотоциклет Vincent Black Lighting Тони печели 12 големи състезания от 13 старта. Двигателят с номер F10AB/1C/7305 е предназначен за състезания и се е правел по специална поръчка. Трявало е да си човек с голяма слава за да си осигуриш Black Lighting в онези дни. Това един от около тридесетината бройки от модела, излезнали от завода в Стивънич, Англия. Мотоциклетът почти веднага е продаден на състезателя Джак Форест (Jack Forrest), който катастрофира с него два пъти в три състезания. Същата година става собственост на друг състезател - Джак Ерет (Jack Ehret), който го притежава 47 години (от 1952 до 1999 година). По състезанията Джак Ерет навърта около 5000 мили (с него до последното му официално състезание през 1978 г. За последно този Black Lighting се появява на състезание с Джак Ерет и синът му Джон Ерет през 1993 г. Джак Ерет печели 80% от всички състезания , в които участва. Но това което прави този Vincent Black Lighting толкова специален, е австралийския скоростен рекорд за мотоциклет, направен с него от Джак Ерет на австралийска земя на 19 януари 1953 г., когато са записани 141,5 мили/ч (227,7 км/ч) на разтояние от четвърт миля, подобрявайки предишния рекорд на Лес Уортън (Les Wharton) с подобен Vincent Black Lighting. За съжаление най-бързият пробег не е бил сертифициран. При опитите е достигната и по-висока скорост от 149,6 мили/ч (240 км/ч), но не записано като рекорд, заради повреда на устройството на съдиите за отчитане на време.

 На 7 юли 2001 г. неочаквано Джак Ерет почива, когато е на 78-годишна възраст, a две години по-рано, през 1999 година мотоциклетът е пуснат в продажба. Новият собственик е Франк Тренто (Franc Trento), от който през 2014 година, го купува френският колекционер Николас Дурасоф (Nicolas Dourassoff). Той изпраща мотоциклетът във Франция, където с него се заема експертът по мотоциклети Vincent HRD - Патрик Годе (Patrick Godet). Въпреки изминатите 8587 километра, от 20 години мотоциклетът не бил в движение и се е нуждаел от малко "освежаване". След като е докаран от Австралия, мотоциклетът е закаран директно от летището в работилницата на Патрик. Там той е трябвало да бъде разглобен, почистен, ремонтиран и вкаран в работещо състояние. За да бъде готов да се кара безопасно, по "черната светкавица" е свършена доста работа. Много от частите на двигателя са били много износени, а коляновия вал е бил ремонтиран доста зле. Затова двигателят е разглобен изцяло и са подменени всички негодни части, като новите, с които са подменени, са изработени по оригинални чертежи на Black Lighting. Жилата на спирачките и газта, както и всички вътрешни проводници, са подменени с чисто нови. Нови бутала, клапани, пружини и маслена помпа са монтирани на мотора. Здравите оригинални части са запазени. Целият ремонт е струвал (по фактури) на собственика 53 000 евро.

 През 1948 година Vincent Black Lighting е представен официално и се произвежда в периода 1949 - 1952 година, като са произведени едва 31 бройки плюс първите два прототипа. Предполага се, че в момента съществуват само 19 от тях. Когато се появява на пазара през 1949 година, Vincent Black Lighting е струвал 500 британски лири (на стойност около 20 000 лири сега), което е си е било скъпо за онези години. Двигателят на мотора е 2-цилиндров, V-образен, с обем 998 куб.см , с мощност 70 к.с., с въздушно охлаждане и е проектиран от блестящият инженер Фил Ьрвинг (Phil Irving). Vincent Black Lighting можел да развие 150 мили/ч (240 км/ч)  и е бил най-бързият сериен мотоциклет в света. Като такъв се е водел до 1952 година, не защото тогава е произведен друг по-бърз мотор, а защото тогава Black Lighting спира да се произвежда. През следващите три десетилетия всичките най-бързи  мотоциклети не достигат максмалната скорост на Black Lighting. До 1984 г. не е произведен по-бърз сериен мотоциклет. Цели 35 години  (1949 до 1984 г.) Vincent Black Lighting е краля на пътя. През 1984 г. излиза Honda VF1000R (развиващ 240 км/ч) и същата година е пуснат и Kawasaki GPZ900R (развиващ 243 км/ч). Освен че е бил най-бързият мотоциклет тогава, но когато е пуснат в продажба през 1949 година (и години след това) Black Lighting е по-бърз от всички серийно произвежданите автомобили по това време, дори и от Jaguar XK120, който е най-бързата спортна кола в света тогава. Заради концепцията, дизайна и качествата си Vincent Black Lighting има статута на един от най-забележителните мотoциклети, не само във Великобритания, но и в света. Ако компанията не беше фалирала през 1955 година, може само да се предполага, какво развитие през годините биха имали мотоциклетите Vincent HRD. 


Vincent Black Lighting Series C - спецификации:

  • Двигател: OHC 50-градусов, V-образен, четиритактов с два клапана на цилиндър, с въздушно охлаждане
  • Диаметър х Ход: 84 x 90 мм
  • Капацитет: 998 куб.см
  • Мощност: 70 к.с. при 5 600 об / мин
  • Степен на сгъстяване: 13: 1
  • Карбуртор: 2 x  32 мм  Amal 10TT9
  • Запалване: магнет Lucas KVF-TT с магнезиевo тяло
  • Скоростна кутия: 4 скорости с верижно главно задвижване
  • Съединител: Ferodo единичен диск, сух
  • Рама: стоманено монокок шаси, включващо резервоара за масло, като двигателят е напълно носещ елемент
  • Окачване: Предна част: вилка Vincent Girdraulic с алуминиева кована зъбна секция с хидравличен амортисьор Vincent.
  •                 Задна част: Конзолна стоманена шарнирна опора с единичен хидравличен амортисьор Vincent и двe отделни пружини
  • Междуосово разстояние: 1435 мм
  • Тегло (сухо): 172 kg 
  • Спирачки: Предна: 2 x 178 мм , барабан. Задна: 2 x 178 мм , барабан
  • Максимална скорост: 240 км /ч
  • Година на производство: 1951 г.

Цялата продукция на Vincent HDR Lighting: 

номер на двигателя

номер на рамата

         доставен на 

  дата 

      пояснения

F10AB/1A/70

       ?

Jack Surtees,London

 

 първи прототип Lightning

F10AB/1A/71

       ?

Gunga Din-Works Lightning Testbed

 

 втори прототип Lightning

F10AB/1B/900

R2890B

John Edgar  USA

15.7.48

Rollie Free "Bathing Suit bike" Herb Harris. USA.

F10AB/1C/1320

RC3310

Cimic, Buenos Aires, Argentina

17.1.49

First Production Lightning.John Kinley-U.K.

F10AB/1C/1648

RC3548

Heironymi, Zurich, Switzerland

24.1.49

Bramptons, short ufm, "B"

F10AB/1C/1803

RC3903

Elder Smith, Sydney, Australia

18.3.49

Bramptons, short ufm, "B"In classic Speedway car Adelaide.

F10AB/1C/1980

RC3880

Trivellato, Brazil

28.3.49

 

F10AB/1C/2283

RC4183

Nathan Smith, Durban, South Africa

13.6.49

 

F10AB/1C/2284

RC4184

Vic Proctor, South Africa

13.6.49

Stan Harris, South Africa

F10AB/1C/2285

RC4185

Elder Smith, Adelaide, Australia

18.7.49

Sven Kallin, Charlie ‘chook’ Walker. Lloyd Hurst.Now in US

F10AB/1C/2535

RC4435

V.L.Martin, California, USA

27.10.49

 

F10AB/1C/2536

RC4436

Kings, Manchester (for Reg Dearden)

27.10.49

Blower fitted 10.7.50. Herb Harris USA

F10AB/1C/2537

RC4437

Van Rooyen, Rhodesia

20.7.49

 

F10AB/1C/2747

RC4647

Elder Smith, Sydney, Australia

2.9.49

 Harold Braund.In NSW as cases only.Parts scattered in Oz.

F10AB/1C/2748

RC4648

Stan Marks, Manchester

12.10.49

Road trim.Kelbin Hardin,USA

F10AB/1C/2749

RC4649

Indian Sales Corp, Springfield, USA

15.11.49

Show model

F10AB/1C/2752

RC4652

C.H.P.M. Motobyt, Poland (No.1)

29.11.49

for sidecar racing

F10AB/1C/3230

RC5130

C.H.P.M. Motobyt, Poland (No.2)

8.12.49

for sidecar racing

F10AB/1C/3641

RC5541

Villy Egen, Denmark

20.3.50

Sivert Bomberg-Sweden

F10AB/1C/3642

RC5542

Villy Egen, Denmark

27.3.50

Kurt  Carlson -Denmark

F10AB/1C/3686

RC5586

Elder Smith, Sydney, Australia

16.5.50

John Snow, Lex Davison, Frank Sinclaire.Now in N.Z Alan Powell

F10AB/1C/3687

RC5587

Malte Bohm, Sweden

26.6.50

Espen Odberg-Switzerland

F10AB/1C/3688

RC5588

Rollie Free, USA

5.8.50

6,400rpm in third, 141mph. Team Obsolete USA

F10AB/1C/3689

RC5589

Indian Sales Corp, Springfield, USA

3.9.50

Fitted with lights.John Dolsaba USA. Stolen late 80,s

F10AB/1C/4437

RC6337

Lohmann & Louis, Germany

26.9.50

Kurt Schupp.Germany.

F10AB/1A/4438

RC6338

Mr. Williams  U.K.

03.11.50

Full road equipped White Lightning.

F10AB/1C/4439

RC6339

Sven Kallin, Adelaide, Australia

4.9.51

Bluey Henderson, Sth. Aust John Dunscombe, NSW.Now in USA

F10AB/1C/7304

RC9204

Sven Kallin, Adelaide, Australia

4.9.51

Don Willison.Stolen in the 70,s

F10AB/1C/7305

RC9205

W.A.McAlpine, London

25.7.51

Raced by Jack Ehret in Australia

1952 to1978. F .Trento Aust.

F10AB/1C/8245

RC10145

Eastern Auto, Singapore

26.6.52

 Bob Williams. Ottowa, Canada

F10AB/1C/8246

RC10146

Humphreys, London

15.12.50

John Taylor U.K.

F10AB/1C/9469

RC11369

Eastern Auto, Singapore

26.6.52

 Boyd Museum. West. Aust

F10AB/1C/9818

RC11718

Eastern Auto, Singapore

20.12.52

Shown at Earl's Court, James Taylor U.K.

  • vincent-black-lightning-new-world-record-012
  • vincent-black-lightning-new-world-record-011
  • vincent-black-lightning-new-world-record-010
  • vincent-black-lightning-new-world-record-009
  • vincent-black-lightning-new-world-record-008
  • vincent-black-lightning-new-world-record-007
  • vincent-black-lightning-new-world-record-006
  • vincent-black-lightning-new-world-record-005
  • vincent-black-lightning-new-world-record-004
  • vincent-black-lightning-new-world-record-003
  • vincent-black-lightning-new-world-record-002
  • vincent-black-lightning-new-world-record-001