Torpedo V4 (1908-1909)

 

 

  • HradKamen_005
  • HradKamen_004
  • HradKamen_003
  • HradKamen_002
  • HradKamen-009
  • 14
  • 13
  • 12
  • 11
  • 09
  • 08
  • 07
  • 06
  • 05
  • 04
  • 03
  • 02
  • 01

На 16 юли 2016 година в Чехия се проведе третото издание на ретро парада Pohar motorovych dvuokolek - Hrad Kamen 2016. Мероприятие наречено Купата на двуколесните моторни превозни средства от годините 1897-1918. То е организирано от Libor Marcika, е за отбелязването на 90-годишнината на състезание от 1906 година. Събитието, провело се на тревните площи на замъка Hrad Kamen (в който се помещава и музей за мотори) е преди всичко едно изложение на ретро мотоциклети, произведени преди 1918 година. Значителна част от колекцията в музея заемат машини CZ и JAWA от преди и след Втората светона война, но има и някои други чешки марки. Сред най-ценните експонати от тях са: моделите Slavia TB (1902)  и Slavia CCD (1904) на Laurin & Klement, Böhmerland (1930) с дължина 3170 мм и седалка за трима пасажери, Poustka (1925), Praga BD (1928), Ogar 250 Standart (1936), Premier Sachs (1939). Единственната машина в музея, произведена извън Чехия е Нildenbrand & Wolfmüller - първият сериен мотоциклет в света, от който са произведени около 2000 бройки в пероида 1894-1897 година.

В парка на замъка бяха изложени много двуколесни машини, повечето от които в отлично състояние и в движение. Събитие с много музика и барбекюта, но най-вече с уникални мотоциклети, много от които от вече несъществуващи марки. Сред легендарните и някои не толкова известни марки имаше и десетина мотоциклета Torpedo на фирмата Trojan & Nagle. От тези рядко срещани машини Torpedo имаше два удивителни мотоциклета с интересни и необичайни четири-цилиндрови двигатели. В същност това бяха две отлично изработени реплики на произведеният в един единствен екземпляр Torpedo V4 от 1909 година. Има спекулации дали е бил представен някога на общесвеността, но така или иначе, по-нататъшната съдба на този единствен модел на Torpedo не е известна. 

  • foto8
  • foto5
  • foto3
  • 2016-kamen2016
  • 2016-014
  • 2016-013
  • 2016-012
  • 2016-011
  • 2016-010
  • 2016-009
  • 2016-008
  • 2016-007
  • 2016-006
  • 2016-005
  • 2016-004
  • 2016-003
  • 2016-002
  • 2016-001

Фирмата Trojan & Nagle Company е била базирана в Колин, Бохемия (сега в Чехия), която по oнова време в границите на Австро-Унгария. От 1903 до 1914 година фирмата произвежда мотоциклети с едно-цилиндрови (от 3,5 к.с. и 4 к.с.) и V-образни дву-цилиндрови (от 6 к.с. и 8 к.с.) двигатели. Проспектът на компанията от 1914 г. предлага 4 вида едно-цилиндрови и два вида дву-цилиндрови машини. Били са произведени общо около 600 мотоциклета Torpedo. Компанията дори е произвеждала свои собствени карбуратори. Пионерът в производството на мотоциклети - инженер Frantisek Trojan започва да изгражда своя първи мотоциклет през 1903 година. През пролетта на 1904 година, неговата машина е представена на оществеността и скоро започва серийното производство на мотоциклетите Torpedo. След включването на новият му съдружник Alois Nagle в компанията са наляти необходимите капитали и производството нараства. Освен с мотоциклетното, компанията се занимава и с производството на велосипеди, стационарни двигатели, мотоциклетни ремаркета и авиационни двигатели. Обещаващото развитие на компанията е прекъснато от Първата световна война. След края на войната Torpedo не успява да възтанови и да постигне предишните си успехи. През 1920 година Trojan & Nagle Company се занимава с дребни ремонти и производство на компоненти. През 1921 двамата съдружници Алоис (Alois Nagle) и Франтишек (Frantisek Trojan) създават компанията Posejpal & Plum, която затваря врати през 1923 година. Alois Nagle умира през 1927 година, а Frantisek Trojan през 1930 г. и по този начин компанията е закрита напълно.

Torpedo V4 е един от най-интересните и мощни мотоциклети за своето време. Мотоциклетът е създаден от партньорите Alois Nagle и Frantisek Trojan. Двигателят му е съставен от два V2 двигателя. Torpedo V4 е с 4-тактов, 4-цилиндров, 36º, полу-радиален двигател с въздушно охлаждане, разположен надлъжно, с обем 1640 куб.см и мощност 10-12 к.с. при 2200- 2500 оборота в минута, диаметър/ход на буталото - 73 мм/100 мм, степен на сгъстяване 5:1. Предполага се, че е развивал максимална скорост от 100-120 км/ч, което за 1909 година си е бърза скорост. Сухото тегло на мотоциклета е 110 кг. Резервоарът побира 8 литра гориво. За съжаление Алоис и Франтишек произвеждат само един мотор Torpedo V4 , който изчезва преди десетилетия.


Едната реплика е тази направена преди няколко години от Павел Маланик (Pavel Malanik), известен реставратор на ретро мотоциклети Laurin & Klement (1897-1910). Той прави тази реплика на Trojan & Nagl Torpedo V4 от 1908-1909 година. Чешкият ентусиаст Павел Маланик, инженер с достатъчно умения и решителност, използвайки една стара снимка и след година и половина работа в своята работилница успява да дублира техните усилия, давайки живот на тази реплика на Torpedo V4. Двигателят е направен по съществуващи запазени едно-цилиндрови и дву-цилиндрови двигатели Torpedo. Където и да се появи, безпорно това е мотоциклетът, който е център на вниманието.

Torpedo V4 - на второто издание на мероприятието през 2011г.

Torpedo V4 от Павел Маланик:

  • Torpedo-V4_018
  • Torpedo-V4_017
  • Torpedo-V4_016
  • Torpedo-V4_015
  • Torpedo-V4_014
  • Torpedo-V4_013
  • Torpedo-V4_012
  • Torpedo-V4_011
  • Torpedo-V4_010
  • Torpedo-V4_009
  • Torpedo-V4_008
  • Torpedo-V4_007
  • Torpedo-V4_006
  • Torpedo-V4_005
  • Torpedo-V4_004
  • Torpedo-V4_003
  • Torpedo-V4_001
  • Torpedo-V4-_002
  • Pavel-Malanik_03
  • Pavel-Malanik_02
  • Pavel-Malanik_01
  • Pavel-Malanik-Torpedo-V4


Другата реплика е с двигател 920 куб.см , мощност около 10 к.с. и скоростна кутия с две скорости. Идеята за направата на тази реплика идва на притежателят му Martin Vraspir след като вижда снимката на Torpedo V4 в книгата "Нашите мотоциклети"("Naše motocykly") от L. Marčik. Martin Vraspir е очарован от мотоциклета и неговия изключителен двигател и се захваща да изработи негова реплика. Планът на двигателя е направен със сътрудничеството на инженер Vladislav Honzalkem, с цел да се постигне достоверно копие на Torpedo V4, но с предимството да се използват модерни техники при направата му.


Hrad Kamen - Pohar motorovych dvuokolek - 16 юли 2016 :