Brough Superior 800cc BS4 от 1932 година

 

Brough Superior 800cc BS4 oт 1932 година - един от седемте оцелели (от общо десет произведени).Най-скъпият британски мотоциклет - продаден за 331 900 £ (483 000 $) .

Brough Superior BS4 е бижуто в колекцията "The Broughsof Bodmin Moor", която бе разпродадена на 100% за общо 752 625 британски лири. Вярвало се е, че тези емблематични, рядки мотоциклети са били унищожени, докато от мотоциклетният отдел на Bonhams не открили осем машини Brough Superior през 2015 в малкото селце Бодмин, Корнуол, Англия. Така беше разбит митът, че съществуването на тези мотори е градска (или селска) легенда.Така на пролетният аукцион на Bonhams (23-24 април) в Стафорт, област Стафортшър, Англия осемте мотоциклета бяха разпродадени. След като са прекарали 50 години под прахта в плевня в имението на покойния Frank Vague, тези мотори отново са в светлината на прожекторите. От откритите мотоциклети някои са цели, други на части, но всиките покрити от десетилетия в прах и целите в ръжда. Всичките, освен един имат нужда от сериозна реставрация, но интересът към тях беше голям, независимо от тяхното състояние.

Brough Superior BS4 - легендарен мотоциклет. Били са направени само 10 такива мотоциклета, (известни още като "четири-цилиндровите" Brough Superior) от които са оцелели едва 7. Заслужава си да се отбележи, че от тези 7 само 3 са с оригиналният си двигател. А точно този Brough Superior BS4 (с регистрация "GY 989") е един от тези три. 

Мотоциклетът беше купен след наддаване от германец за 331 900 британски лири (около 428 000евро), което е рекорд за най-скъпо продаден Brough Superior, като и рекорд за най-скъпо продаден британски мотоциклет.

Brough Superior 800cc BS4 е с две задни колела, които са на 8 инча едно от друго. Тогава повечето мотоциклетите са били едно-цилиндрови, така че когато на мотоциклетното изложение в Олимпия през 1931 година е показан Brough Superior BS4 с 4-цилиндровия двигател (от лек автомобил Austin 7), това е един наистина революционен за марката мотоциклет.

На търгът беше обявена една интересна подробност, че вилките Castle монтирани на тази машина не са към оригиналната спецификация за модела BS4. Съответно купувачът, който спечели наддаването ще бъде задължен да набави или изработи правилния тип вилки Castle за BS4 и да се сложат калник и водна помпа. Мотоциклетът е без водна помпа. От мотоциклетният отдел на аукционна къща Bonhams предлагат допълнителна информация и съдействие по отношение на направата на правилните вилки Castle и водна помпа за Brough Superior BS4.

Джордж Брау (Geoge Brough) се заиграва с идеята да направи мотоциклет с четири цилиндъра на два пъти до тогава. И двата пъти получава единични прототипи, преди да направи по-сериозен опит през 1931 година. За този последен рисков опит, той избира доказано надежден двигател - 747 куб.см двигател от лек автомобил Austin 7, като запазва и три-степенната скоростана кутия от Austin 7. Първоначално е планирал да използва верига за крайно задвижване на задното колело, но в последствие преценява, че необходимостта от междинно предаване прави машината неприемливо дълга. Така Джордж Брау му идва идеята да запази кардана и да използва две задни колела. Изпитанията на първият прототип показват, че 13те конски сили на двигателя Austin са с неприемливо ниска ефективност и за втората машина двигателят е с капацитет 797 куб.см и е снабден с по-"спортен" разпределителен вал. Двигателят Austin е с водно охлаждане и два радиатора са предвидени за охлаждането. Мотоциклетът е стандартно оборудван с вилки Castle.  Дебютът на Brough Superior BS4 удивлява публиката на Olympia Motor Cycle Show през 1931 година. Приятелят на Джордж Брау - Hubert Chantrey управлява този модел (от Olympia Motor Cycle Show) на London-Exeter Trial през декември 1931г. После той поръчва от Брау един Brough Superior BS4 (с регистрационен номер "GY 989", номер на рамата "4004" и номер на двигателя "М131039"). Hubert Chantrey умира в смолетна катастрофа през 1933 година, моторът изчезва от документациите  и се появява през 1947 година, като собственност на Les Dunster. После моторът сменя няколко собственици. "GY 989" е обявен за продажба през август 1961 и се смята, че е бил закупен от Frank Vague през 1963 година. След пет десетилетия в плевнята на Frank Vague Brough Superior 800сс BS4, който е с регистрационен номер "GY 989", номер на рамата "4004" и номер на двигателя "М131039" бе закупен за рекордните 331 900 £ (428 000 €).

Свързана статия: Ренесансът на  на легендарният Brough Superior SS100 - завръщането на една от най-реномираните марки  

  • 9
  • 8
  • 7
  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 12
  • 11
  • 10
  • 1