Призрачният прототип BMW R7 от 1934 година

Прототипът BMW R7 от 1934 година е призрачен мотоциклет, който изчезва преди 70 години и се превръща в един от най-митичните и най-коментираните мотоциклети на немската компания. Произведеният единствен екземпляр R7 изчезава, но не е бил унищожен. В навечерието на Втората световна война е разглобен и поставен в сандък в мазето на фабриката. Освен чертежите, една единственна черно-бяла снимка напомня за него и поражда мистиката, с която е забулен R7 в продължение на седем десетилетия. Разглобеният R7 се губи в недрата на една от фабриките на BMW от десетилетия и се смята, че е загубен завинаги, докато не е открит по време на местене на инвентара от едно помещение в друго. През 2005 година сандъка е отворен и отделът Classic на BMW започва реставрирането. Със задачата се захващат двама  известни реставратори - Армин Фрей, отговарящ за механиката и Франк Кекайзен, който обработва всички метални части и ламарини по машината. Екипът, ръководен от Армин Фрей и Франк Кекайзен възтановява напълно мотоциклета в оригинален вид за две години, в периода 2005-2007 година. 

"През юни 2005 година ми беше възложено от BMW AG да възтановя техния прототип R7. След първата инспекция бързо стана ясно, че за R7 е необходимо повече от това, което бе в сандъка. Много оригинални части липсваха, например ауспух, преден калник, джанти, багажник и задни светлини." Франк Кекайзен обяснява, добавяйки подробности за възтановяването на прототипа. "Тези липсващи компоненти бяха реконструирани от мен чрез фотографски материали и съществуващи технически чертежи. Фрей възтанови всички механични. Дори в тази област трябваше да бъдат преизработени много липсващи части от корпуса, трансмисията на двигателя и части от задното задвижване. През октомври 2006 година се проведе първото пробно каране на вече движещият се R7, въпреки че все още бе в голяма степен в сурово състояние. Депото за части на отдела BMW Classic в Мюнхен бе задействано през април 2007 година за търсене на липсващите оригинални части (колела, манометър за налягането на маслото, капак на акумулатора, заден калник). През януари 2008 година успях да предам напълно възтановения и готов за управление R7 на BMW AG".

Крайният резултат е впечатляващ, не само заради отлично свършената работа по реставрирането, но и защото екстравагантният прототип R7 от 1934 година е считан за един от най-красивите и иновативни мотоциклети на BMW, който е безспорен дизайнерски успех със своите заоблени грациозни линии. Това е един много смел дизайн за онова време, в стил арт-деко. Стилът арт деко се появява през 1920 година и продължава до 1940 година, обхващайки всички изкуства и занаяти, но и налагайки се в дизайна. Вдъхновен от напредъка на технологиите от 20-те години, арт деко е елегантен, функционален и модерен стил, представляващ синтез от модернизъм и неокласицизъм. Арт деко стилът в дизайна на R7 е ясно забележим във всеки един елемент на мотоциклета. И макар леко да наподобява на стайлингът на английските и френски мотоциклети, не се отклонява от традиционния стил на BMW. 

 Единствената бройка на BMW R7 е изработена през 1934 година, но R7 е замислен през 1933 година, когато е решено да бъде създаден изцяло нов модел, който да бъде лидер на гамата на BMW и да замени представения в края на 1928 година - R16. Със задачата е натоварен Алфред Бьонинг, който през 30-те години на миналия век е главен инженер на BMW и е отговорен за дизайна на много от знаковите автомобили и мотоциклети на баварската марка. Колкото елегантен, толкова и радикален - дизайнът на R7 е като никой друг мотор по онова време. Но освен с иновативен дизайн, мотоциклетът може да се похвали с революционен за времето си двигател. Двигателят на R7 е 800-кубиков боксер, който е проектиран от Леонхард Ишингер за BMW. Уникалният картер е оформен така, че да пасва безпроблемно на монококовото шаси, от което виси. Предната вилка е първата напълно телескопична вилка направена от BMW, което става няколко години преди останалите големи мотоциклетни компании. Тъй като разпределителният вал се намира под  коляновия вал, цилиндрите са разположени по-високо, което води по-ефективно позициониране на клапаните и дори до по-голям клиренс от типичния за мотоциклетите тогава. Прототипът BMW R7 е 4-степенна ръчна трансмисия, като вместо крачния превключвател на скоростите, има ръчен, разположен вдясно от капачката на резервоара. R7 тежи 165 кг и е с 5 кг по-лек от R16. Работният обем на двигателя е 793 куб. см. Максималната мощност е 35 к.с. при 5000 об./минута, което е с 2 к.с. повече от R16. Двигателят е с карбуратори Amal-Fischer с ускорителни помпи! Максималната скорост, която може развие прототипът надвишава 145 км/ч, което е доста добре за онова време.

След като е завършен през 1934 година, появяването на мотоциклета е отложено, а експерименталния прототип R7 не е изложен на нито едно събитие или изложение и не е представен въобще. За пръв път светът научава за този мотоциклет през 1936 година в статия от списанието за новия модел R5, която включва снимка на R7, с надпис отстрани "какво може да е". До ден днешен много хора си задават въпроса: защо не се стига до производството на тази призрачно красива машина. Този арт-деко мотоциклет е бил смятан за твърде екстравагантен и скъп за да се произвежда в суровия икономически и политически климат от средата на 30-те години на миналия век. Прототипът R7 е единична ръчно изработена бройка, а серийното производство на модела би изисквало огромни инвестиции. R7 не е унищожен, а серийното му производство никога не започва, но телескопичната вилка и заоблените калници са въведени в модела R17. Грациозният BMW R7 е безпорен дизайнерски успех, а реставрираният прототип все още предизвиква възхищение. През 2012 година мотоциклетът бе представен на Pebble Beach Concours d'Elegance и бе обявен за най-добър в своя клас. От тогава BMW R7 е показван на редица мотоциклетни мероприяти, международни изложения и конкуси, печелейки награди и адмирации.

  • BMW-R7_011
  • BMW-R7_010
  • BMW-R7_009
  • BMW-R7_008
  • BMW-R7_007
  • BMW-R7_006
  • BMW-R7_005
  • BMW-R7_004
  • BMW-R7_003
  • BMW-R7_002
  • BMW-R7_001
  • BMW-R7_000

Лимитирана специална версия на BMW Nostalgia - модерна класика от NMoto

Конкорсо д'Елеганца Вила д'Есте 2019