Мотоциклетите на Конкорсо д'Елеганца Вила д'Есте 2019

 Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2019  

  От петък 24 май до неделя 26 май 2019 година, грант хотел Villa d'Este и Villa Erba бяха домакини и предоставиха изключителните и уникални условия за това традиционно събитие, където гостите можеха да се насладят на най-добрите ретро автомобили и мотоциклети от своите исторически епохи. Тази година Конкорсо д'Елеганца Вила д'Есте чества своята 90 годишнина. Грандиозното събитие се провежда за първи път на 1 септември 1929 година. Това е най-дългогодишният конкурс за елегантност в света (Concours d'Elegance), който е шоу за красота за съвременни и ретро автомобили и мотоциклети, един истински празник на автомобилното и мотциклетно наследство.

Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2019  &  BMW Group Classic

 Традиционно събитието се провежда през последния уикенд на месец май. В петък е премиерното представяне на мотоциклетна концепция на BMW. Съботата е запазена за участници, медии и специално поканени гости. Мотоциклетите участващи в конкурса се оценяват от международно жури, а конкурса е отворен за широката общественост на подиумите във Вила Ерба в събота и неделя. В събота слетобед е прочутия мото парад през  Чернобио от Вила Ерба до Вила д'Есте. В неделя е церемонията по обявяването на победителите при мотоциклетите и автомобилите.

Ретро мотоциклетите бяха експертирани и оценявани от компетентното жури, след чийто вот бяха обявени победителите в отделните класове.


 През 2019 година конкурсът за красота за исторически мотоциклети включваше пет категории мотоциклети (A, B, C, D, E). Победителите съответно във всяка една от категориите бяха: 

Клас А (Still In Action: Motorcycles More Than 100 Years Old) -  Achilles 3 1/2 PS от 1904 година. Мотоциклета е изработен от компанията  Schneider & Son, базирана в Ober Politz, по онова време в Австро-Унгарската империя, а сега на територията на Чехия. Мотоциклетът тежо 90 кг. Двигателят му е с обем 500 куб.см и мощност 3,5 к.с. 

Клас B (Sound And Style: The New Motorcycles Of 1020) - MGC N3A "Écrémeuse" от 1929 година. Мотоциклетът е с двигател JAP, който е с обем 500 куб.см. Този модел на френския производител Marcel Guigat Corbelin (MGC) е предизвикал редица полемики през 1929 година със своя алуминиев резервоар и алуминиева рама, изпреварила своето време. Чак през 80те Suzuki ще използва рами от алумииеава сплав при моделите GSX-R750 и RG250. 

Клас C (Promenade Percy: Sportsmans' Wear) - Moto Guzzi GTCL от 1938 година. Този мотоциклет е с едноцилиндров двигател с обем 498 куб.см и мощност 26 к.с. Moto Guzzi GTCL (Gran Turismo Corsa Leggera) е спортен мотоциклет по онова време и дори печели в дебютното си състезание в своя клас на пистата Circuito del Lario.

Клас D (50 Years Ago: Trendsetters For Future Success) - Kawasaki Match III от 1969 година. Мотоциклетът е с три-цилиндров 500-кубиков двигател с мощност 60 к.с.

Клас  E (Two-wheeled Guards: To Protect And Serve) - Harley-Davidson FLH Electra Glide от 1965 година. През онези години мотоциклетът е използван от полицията в САЩ. Това е последният от Panhead и първият Harley-Davidson с ел. стартер. Тава е и единственият в историята Harley-Davidson, който е с ел. стартер и с манивела.

  

Във всяка една от категориите, освен победителя, беше почетни споменат и награден по още един учасник, като съответно във всяка една от категотиите бяах:

Клас А -  FN от 1905 година. Известната белгийска компания за производство на оръжие и боеприпаси - Fabrique Nationale (или FN) е основана през 1889 година. Fabrique Nationale произвежда мотоциклети от 1901 до 1965 година. Този FN от 1905 година е с работен обем на двигателя 362 куб.см и мощност 3,45 к.с. Това е първият в света серийно произвеждан мотоциклет с 4-цилиндров редови двигател. Този модел е разработен през 1904 година, тестван е в края на същата година и прави своя публичен дебют на мотоциклетното изложение в Париж през 1905 година.

Клас BDKW Super Sport 500 от 1929 година. Този немски мотоциклет с кош е с дву-тактов дву-цилиндров двигател с водно охлаждане. Двигателят е с обем 494 куб.см и мощност 18 к.с. при 3000 оборота в минута, което дава максимална скорост от 120 км/ч. Дву-цилиндровият двигател е същият агрегат, използван през 1928 г. при производството на автомобили DKW. В периода 1928-1929 година са произведени приблизително 1200 бройки от модела Super Sport 500, който е спортният топ модел в мотоциклетната гама на DKW, а по онова време DKW е най-големият производител на мотоциклети, не само в Европа, но и в света.

Немската компания използва абревиатурата DKW преди да започне да произвежда мотоциклети DKW. Йорген Скафте Расмунсен създава първата си компания в Саксония, а през 1904 година създава компания за инженерни апарати в Кемниц. Три години по-късно Рахмунсен, който е датчанин порождение, се премества в района на Ерцгебирге, където през 1916 година започва да експериментира с моторни превозни средства с парни двигатели. Еспериментите не довеждат до производството на конкретна машина с парен двигател, но те дават името на компанията и на известаната марка DKW - aбревиатура, получена от немските думи за "возило с парно задвижване" -  Dampf Kraft Wagen. След войната Расмунсен се запознава с Хуго Рупе, който е двигателен конструктор и създава за него малък дву-тактов 25-кубиков двигател. Расмунсен използва за втори път инициалите DKW, наричайки го "Des Klaben Wunsch" ("желанието на момчето"), защото е предназначен за младежите. През 1919 година Расмунсен преименува компанията си на Zschopauer Motorenwerke. Третият път, когато фирмата използва инициалите DKW, е при по-голямата версия на двигателя на Рупе, който е наречен "малкото чудо" или "Das Kleine Wunder"). Двигателят е успешен и компанията на Расмунсен (Zschopauer Motorenwerke) доставя двигатели на 70 други германски производители, като 1922 година са произведени повече от 30 000 двигатели DKW. Тогава Zschopauer Motorenwerke създава собствена линия мотоциклети под името DKW. В рамките на четири години по-голямата част от мотоциклетите в Германия са били DKW или са били задвижвани от двигатели DKW. До 1928 година DKW е най-големият производител на мотоциклети в света.

Клас CBSA DBD 34 Gold Star от 1958 година. Мотоциклетът е с едноцилиндров 4-тактов двигател с обем 499 куб.см и максималната скорост, която може да развие е 180 км/ч. Британската машина е с 4-степенна скоростна кутия. Сухото тегло на мотоциклета е 170 кг.  BSA DBD 34 Gold Star доминира в надпреварата на остров Ман през 1956 година. Моделът е представен през 1956 година и се произвежда до 1963 година.

Клас DTriumph T 150 Trident от 1969 година. Британският мотоциклет е с три-цилиндров 4-тактов двигател с обем 741 куб. см и  може да равие 210 км/ч. Когато се произвежда този мотоциклет марката Triumph е собственост на BSA. 

Клас EMoto Guzzi V7 от 1968 година. Италианската машина е с 2-цилиндров 90º V-образен двигател с обем 703 куб.см. Максималната му скорост е около 185 км/ч. Мотоциклетът е във военен зелен цвят, но всъщност е бил използван от  полицията. Когато италианското правителство обявява търг за нов мотоциклет за полицията, Moto Guzzi го печели с дизайна на модела V7, като първите мотоциклети са доставени на ченгетата през 1966 година. Това е първият мотоциклет на Moto Guzzi , който е с дву-цилиндровия V-образен напречно разположен двигател с въздушно охлаждане, който впоследствие става емблематичен за италианската марка. През 1967 година Moto Guzzi V7 вече се предлага и на масовия пазар за клиентите.


  Големите победители при мотоциклетите на Конкорсо д'Елеганца Вила д'Есте 2019 след избора на журито и публичното гласуване за най-добър мотоциклет бяха избрани два прекрасни мотоциклета. Trofeo BMW Group за Best of Show според вота на журито е Koehler-Escoffier от 1929 година и Trofeo Villa Erba за Best of Show според вота на публиката BMW R 68 е от 1953 година.

  


Ducati  Hypermotard 950 Concept 2019 и MV Agusta Superveloce 800 2018 бяха отличените в категорията за нови концептуални мотоциклети.


Много мотоцикилетите, които не попаднаха сред наградените, се радваха на голям интерес. Някои от тези редки исторически мотоциклети заслужаваха внимание. Wanderer K500 от 1929 година, Gnome et Rhône X40 от 1942 година, René Gillet 350 от 1906 година, Holcroft 213 cc от 1901 година са реликви оцелели до днес.

Wanderer K500 от 1929 година е последният модел на германската марка и може да бъде наречен бащата на чешката марка JAWA. Wanderer К500 се произвежда от 1926 до 1929 година. Мотоциклетът може да развие максимална скорост от 95 км/ч. Wanderer К500 е с едноцилиндров двигател с обем 500 куб.см и мощност 18 к.с. Машината е с три-степенна предавателна кутия и кардан. Wanderer е немски производител на мотоциклети, автомобили, микробуси и др. Компанията Winklhofer & Jaenicke е създадена през 1896 година в Кемниц, Германия. Компанията произвежда мотоциклети от 1902 година, а автомобилои от 1903 година. Марката Wanderer е избрана през 1911 година, като наименование на мотоциклетоите предназначени за износ, но скоро след това   е приета и за вътрешния пазар. По време на Голямата депресия през 1929 година собствениците на компанията, Дрезден Банк, продават мотоциклетния бизнес на Франтишек Янечек (František Janeček), който основава JAWA. Wanderer К500 е усъвършенстван и се ражда JAWA 500. Новата чешка марка запазва резервоара и седалката, горната часта на рамата е премахната и променена, а машината е направена много по-надеждна. Името JAWA идва от съкращението на Janeček и Wanderer.

Gnome et Rhône X40 от 1942 година е изключителен мотоциклет, от който са произведени само 50 бройки. Мотоциклетът е участник от Клас Е, където са мотоциклетите, използвани от военните и полицията , тъй като моделът X40 е предназначен за ескорта на френския  президент. Френската машина от 1942 година е с дву-цилиндров боксеров двигател с обем 734 куб.см. Gnome et Rhône X40 е поръчан от тогавашното правителство, за да заменят старите  Rene Gillet 1000, които са били твърде бавни покрай бързите автомобили, с които пътувал президента. По-късно са използвани при ескортта за генерал Де Гол. Gnome et Rhône X40 се използва, като ескортна машина до 1952 година. Gnome et Rhône е основен френски производител на самолетни двигатели, като периода 1914-1918 година произвеждат 25 000 бройки от своите 9-цилиндрови радиални двигатели. От 1920 година компанията започва производството на мотоциклети, които са с дизйн и двигатели ABC по лиценз на британката компания Sopwith.  Sopwith фалира през 1921 година, но Gnome et Rhône продължава развитието на двигателите ABC. През същата 1921 година френската компания започва да изгражда модели по собствен дизайн. През 30те години на миналия век успешното развитие на Gnome et Rhône продължава с много нови модели и редица разработки, включително и военни модели в края на 30те. Моделът Х с 728-кубиков двигател (38 к.с.) с два карбуратора постига над 100 спортни победи и рекорди. През 1937 година е пуснат и модел с кош, чието производство продължава и през Втората световна война, а Gnome et Rhône доставя двигатели и машини на окупационните сили на германската армия. След войната Gnome et Rhône е национализирана и става SNECMA (Societe Nationale d'Eture et de Constuction de Moteurs d'Aviation). Компанията спира производството на мотоциклети в края на 50те години и продължава в авиационната индустрия, произвеждайки двигатели за военни и граждански самолети,включително Mirage, Boeing и Airbus.

René Gillet 350 от 1906 година е рядък мотоциклет и един от първите модели с V2 двигател. René Gillet произвежда мотоциклети от 1897 до 1957 година. Първите двигатели са едноцилиндрови и са раположени наклонени на рамата над предното колело, като при повечето мотоциклети тогава, чиято рама е същата,  като при велосипедите. След 1900 година René Gillet първи в света поставя двигателя на оста на манивелата, което после се прави от всички мотоциклетни производители - разположение на двигателя, което става конвенционално. През 1905 година компанията вече рекламира девет различни модела, като пет от тях са с V-образни двигатели. Мотоциклетите René Gillet се използват във френската армия и полиция през 20те и 30те години на миналия век. Компанията е погълната от Peugeot през 1955 година, а през 1958 година производството на мотоциклетите René Gillet е прекратено.

Holcroft 213 cc от 1901 година бе най-старият мотоциклет, участващ на Конкорсо д'Елеганца Вила д'Есте 2019. Този изключително рядък Holcroft е мотоциклетна икона на 118 години, издържал успешно теста на времето. Британският мотоциклет е задвижван от американски едноцилиндров двигател Mitchell , който е  с обем  213 куб.см и е монтиран към велосипед Humber.


Конкорсо д'Елеганца Вила д'Есте 2019 се проведе под мотото: СИМФОНИЯ НА ДВИГАТЕЛИТЕ - 90 години Concorso d'Eleganza Villa d'Este & BMW Automobiles.

90-годишнината на мероприятието ще се запомни с представянето на концептуалния мотоциклет BMW R18 Concept, чиято официална премиера бе в петък, в навечерието на Конкорсо д'Елеганца Вила д'Есте 2019.


Ретро мотоциклетите дефилираха на червения килим пред публиката и журито във Вила Ерба.

Интересни двуколесни машини имаше в Клас E (Two-wheeled Guards: To Protect And Serve) - мотоциклети, използвани през годините от жандармерията и полицията.

Всички ретро мотоциклети, участващи в конкурса за елегантност на Конкорсо д'Елеганца Вила д'Есте 2019:

  • Wanderer-K500-1929
  • Triumph-T150-Trident-741cc-1969
  • Taurus-B8-Super-Sport-1954
  • Rene-Gillet-350-1906
  • Ratier-C6S-1960
  • Norton-International-490cc-1957
  • New-Motorcycle-500-1929
  • NSU-211cc-1907
  • N3A-Ecremeuse-MGC-490cc-1929
  • Moto-Muller-50GT-Cross-1970
  • Moto-Guzzi-V7-703cc-Polizia-bike-1975
  • Moto-Guzzi-V7-703cc-1968
  • Moto-Guzzi-GTCL-498cc-1938
  • Moto-Guzzi-Dingo-Cross-1969
  • Morini-Corsarino-Super-Scrambler-1972
  • Milani-Cross-50-1971
  • MV-Agusta-750-Sport-1969
  • Laverda-750S-1969
  • Koehler-Escoffier-1000-1929
  • Kawasaki-Mach-III-1969
  • Honda-CB-750-1969
  • Holcroft-213cc-1901
  • Henderson-KJ-1302cc-1929_02
  • Henderson-KJ-1302cc-1929_01
  • Harley-Davidson-FLH-Electra-Glide-1965
  • Harley-Davidson-29D-746cc-1929
  • Guazzoni-Matta-Cross-1971
  • Gnome-Rhone-X40-734cc-1942
  • Gitan-Cross50-1969
  • Gilera-Trial-50-1972
  • Gilera-Saturno-Corsa-1953
  • Fantic-Caballero-Regolarita-Super-6M-49cc-1976
  • FN-XIII-450-OHV-1952
  • FN-62cc-1905
  • Ducati-Scrambler50-1971
  • DKW-Super-Sport-500-1929
  • Bianchi-C75A-498cc-1914
  • BSA-DBD34-Gold-Star-499cc-1958
  • BMW-R80-7-1977
  • BMW-R75-5-1969
  • BMW-R68-1953
  • BMW-R50-1956
  • Aspes-Navaho-CS-Special-1976
  • Aprilia-RC50-49cc-1977
  • Achilles3-12PS-500cc-1904