BMW Schneekrad от 1936 година

Мотоциклетите с гъсенична верига на Fritz Riemerschmid. 

    В навечерието на Втората световна война в Германия се разработват и избробват множество военни технологии, оръжия и прототипи. В тези предвоени години, в периода 1936-1939 година, е представен и тестван от Вермахта един мотоциклет с гъсенична верига (като при такове, булдозери и багери), наречен BMW Schneekrad (или Speziel TR500 Schneekrad, заради коша, който е Steib TR 500). BMW Schneekrad е верижен мотоциклет, предназначен за пресечен терен и при всякяви условия, независимо дали е сняг или кал, който може да бъде определен, като мото-снегоход или мото-всъдеход (затова и основателно наричан още: Gleiskettenkraftrad или Gleiskettenmotorrad). Находчивият проект и впечатляващият прототип са дело на немския инженер Фриц Римeршмид (Fritz Riemerschmid). 


 През 1935 година Фриц Римeршмид представя своя първи прототип на верижен мотоциклет, предназнаен за каране по заснежен терен. Този първообраз на снегомобил е с интересен дизайн и с грубовати и отсечени форми. Скоростите са ръчни, а скоростния лост е горе, като това позволява на Фриц Римeршмид да управлява този Gleiskettenmotorrad със ски на краката. Той така го кара и на изпробването му в дълбокия сняг пред погледите на военните. При взимането на завоите по занежения терен, явно му е било необходимо да си помага със ските, поради недобрата маневреност на този верижен мотоциклет. Движенията на кормилото при завиване са били доста ограничени от широката гъсенична верига. В крайна сметка става ясно, че прототипът трябва да бъде подобрен и усъвършенстван.


 Една година по-късно, през 1936 година, талантливият немски инженер вече е разработил нов усъвършенстван прототип и е готов с представянето на BMW Schneekrad. Със своя перпективен и внушител вид творението на Фриц Римeршмид е изпреварило своето време. BMW Schneekrad е на базата на BMW R12, произвеждан в периода 1935-1942 година (произведени са 36 00 бройки от този модел). Двигателят на BMW R12 е 4-тактов 745-кубиков 2-цилиндров "боксер". Задвижването към задната гума е чрез кардан. На BMW R12 скоростите му са ръчни, като скоростния лост е от дясната страна на резервоара. Това се запазва и при BMW Schneekrad, както и при първия прототип. Тъй-като BMW R12 може да бъде оборудван с кош, то и BMW Schneekrad  има тази възможност. BMW Schneekrad е с кош Steib TR 500, като на гумата на коша е монтирано приспособление за сняг. Гъсеничната верига, която обикаля надлъжно целия мотор, има две опорни ролки отдолу, три други при кормилото, една при резервоара и една под седалката, която е раположена над веригата.

Освен на сняг, верижната машина на Фриц Римeршмид можела да се използва и по незаснежени терени, като е била във варианти с кош или с ремарке. Масивната гъсенична верига давала на мотора много добра проходимост и освен това е можел да завива, при това много по-добре от първия прототип, но военните явно преценяват, че BMW Schneekrad няма достатъчно маневреност. Въпреки качествата си и своята многофункциналност верижният мотоциклет не е бил одобрен от Вермахта и не се стигало до масово производство. След време нацистите решават да използват във войната известния Kleines Kettenkrad HK 101 ( произвеждан от NSU Motorenwerke), който е по-бавен и много по-тежък от BMW Schneekrad, но пък е много по-маневрен и по-стабилен, което явно е било от решаващо значение за изборa на Вермахта.


Lehaitre - верижен мотоциклет от 1938-1939 година

Mercier Moto Chenille от 1937 година - военен прототип с предно предаване

Hyanide и Baal